Home / نرم افزار حسابداری / چگونه کسب و کار خود را ارزشمندتر کنیم؟ (قسمت اول)

چگونه کسب و کار خود را ارزشمندتر کنیم؟ (قسمت اول)

سازمان ناب

قسمت اول

امروزه بسیاری از سازمان ها در تلاشند تا سیستم های ناب را با سیستم های از رده خارج شده تولید انبوه خود جایگزین نمایند تا از این طریق کیفیت محصولات خود را افزایش داده، اتلاف ها را حذف نموده و تاخیرها و هزینه کل را نیز به حداقل برسانند.

سیستم های ناب

سیستم های ناب بر جلوگیری از وقوع اتلاف ها و هرگونه افزایش در زمان ، نیروی انسانی ،مواد مصرفی تولید و یا خدمات که ارزش افزوده ای ایجاد نمیکند تاکید دارند .

ابزارها ،تکنیک ها و روش های ارائه شده در سیستم ناب میتواند سازمان را در دستیابی به اهداف کاهش هزینه،تحویل بهنگام و کاهش زمان سفارش تا تحویل یاری رساند .در یک سازمان ناب ، فرهنگ بهبود مداوم در کلیه سطوح شغلی و فرایندهای موسسه گسترش می یابد .همچنین از آنجاییکه تمرکز این  نوع سیستم ها بر نیازمندی های مشتریان می باشد ،خدمات و تولیدات حاصله را به میزان مناسب ،در بهترین زمان و مکان و با مطلوبترین شرایط در اختیار مصرف کننده قرار میدهند.کالاها و خدمات بر اساس سفارش یک مشتری خاص تولید میشوند نه با هدف پر کردن انبارهای سازمان.

در یک سازمان ناب می توان طیف گسترده ای از کالاها و خدمات با کیفیت را تولید نمود و در عین حال نوسانات تقاضا در بازار را به خوبی پوشش داد.

اهداف سازمان ناب

اهداف سازمان ناب

می توان از متدها و تکنیک های ناب در راستای ارائه ارزش های بیشتر به مشتریان سازمان بهره مند شد. بدین ترتیب قادر خواهید بود به ۴ هدف اساسی زیر دست یابید:

هدف اول: بهبود کیفیت

منظور از کیفیت، توانایی برآورده ساختن نیازهای مشتریان از طریق ارائه کالاها و خدمات تولیدی میباشد . این نیازمندی ها انتظارات و خواسته های اعلام شده و اعلام نشده مشتریان را شامل میشود . کیفیت کالا ها و خدمات اولین قدم سازمان برای بقا در بازارهای رقابتی است .

هدف دوم : حذف اتلاف ها

اتلاف به عملیاتی گفته میشود که طی آن زمان یا سایر منابع به کار گرفته شده اما هیچ ارزش افزوده ای برای کالا یا خدمت ایجاد نمی نماید .ارزش افزوده  هنگامی رخ میدهد که دگرگونی انجام شود ، موادخام تغییر شکل پیدا کرده و یا اطلاعات نیازمندی های مشتریان اخذ گردد . برخی فعالیت ها از قبیل حمل و نقل مواد در حین فرآیند تولید محصول ، ممکن است ضروری باشد اما ارزش افزوده ای ایجاد نمی نمایند.

یکی از اولین اهداف سازمان ناب، ارائه کالا و خدمت با کیفیت به مشتری میباشد . در یک سازمان ناب این اهداف با حذف تمام اتلاف ها و توجه به مراکزی که ارزش افزوده ایجاد نمیکنند ،ولی برای تولید ضروری است حاصل میشود.

کاهش زمان سفارش یا تحویل

هدف سوم : کاهش زمان سفارش یا تحویل

زمان سفارش یا تحویل مجموعه زمان های صرف شده برای تکمیل یک سری از وظایف در حین فرآیند است . به عنوان مثال فاصله زمانی بین ارسال یک سفارش برای مشتریان و دریافت وجه آن و یا فاصله زمانی مورد نیاز برای تبدیل مواد خام به کالای ساخته شده و همچنین فاصله زمانی معرفی محصول جدید پس از اتمام مرحله طراحی .

یک سازمان ناب میتواند از طریق کاهش زمان سفارش تا تحویل، سریعا به تغییر در تقاضای مشتریان پاسخ گفته و نرخ بازگشت سرمایه خود را بهبود ببخشد .

کاهش هزینه کل

هدف چهارم : کاهش هزینه کل

هزینه کل به صورت مستقیم و غیر مستقیم با تولید کالاها و خدمات مرتبط است . از وظایف سازمانها ایجاد تعادل بین قیمت کالاها و خدمات با هزینه تولید آنها می باشد . در صورتی که قیمت یا هزینه تولید بیش از میزان معمول رشد کرد شما بازار یا سود خود را از دست خواهید داد . برای کاهش هزینه کل در یک سازمان ناب ، اتلاف ها شناسایی و حذف شده و زمان های سیکل فرایند کاهش داده میشوند .

چرا این اهداف اهمیت دارند؟

  • استفاده از ابزارها و تکنیک های ناب ، سازمان را قادر میسازد تا نیازمندی های مشتریان را با بهترین کیفیت در مناسبترین زمان و حداقل قیمت در اختیار ایشان قرار دهد
  • شیوه های تولید ناب سازمان ها و خصوصا بخش های تولیدی را به صورت چابک و اثر بخش به حرکت وا می دارد .
  • فعالیت های ناب کمک میکند تا هزینه کل را مدیریت نموده و نرخ بازگشت سرمایه مناسبی برای سهامداران ایجاد گردد .

در قسمت بعدی به توضیح و چگونگی دسترسی به این اهداف خواهیم پرداخت .

 

 

The post چگونه کسب و کار خود را ارزشمندتر کنیم؟ (قسمت اول) appeared first on نرم افزار حسابداری محک.

About seobartar

Check Also

استخراج ارز دیجیتالی بیت کوین انرژی بیشتری از استخراج طلا می خواهد

تقریبا همان مقدار انرژی ای Ú©Ù‡ برای استخراج Ù�لزات گران بها لازم است ØŒ استخراج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *